Нова проучване: Продажбите на е-коли в Европа са скочили с 26,2%

От януари до октомври 2025 г. в Европа са регистрирани над два милиона нови електрически автомобила

Пламен Георгиев,
Skoda Elroq

, CarMarket.bg

Skoda Elroq

Ц ентърът за автомобилен мениджмънт (CAM) публикува „Доклад за електромобилността на CAM“, който показва силен импулс в продажбите на електрически автомобили в цяла Европа. При всички видове задвижване европейският пазар на леки автомобили нарасна само с 1,9% на годишна база до около 11 милиона нови регистрации от януари до октомври 2025 г. За разлика от това, сегментът на електрическите превозни средства (BEV) се развива далеч по-динамично: Европа (ЕС + ЕАСТ + Обединеното кралство) регистрира 2,02 милиона нови регистрации на електрически автомобили (BEV) и темп на растеж от 26,2% в сравнение със същия период на 2024 г.

В резултат на това BEV значително разшириха пазарния си дял в Европа тази година до 18,3%, в сравнение с 15,4% за цялата 2024 г. Това показва, че въпреки силните насрещни ветрове, преходът към електрическа мобилност напредва. Той обаче напредва стабилно, а не с пълна газ. Едно е ясно: електрическите автомобили стават все по-често срещани в корпоративните автопаркове и все повече частни клиенти ги възприемат.

Европа на различни скорости

Въпреки това, преходът към електрическа мобилност напредва с различна скорост в различни части на Европа. Норвегия е водеща с 95,1% дял от новите регистрации на електрически коли, докато Дания (66,5%), Швеция (35,5%), Нидерландия (35,4%) и Белгия (33,7%) също отбелязват бърз напредък.

Основните автомобилни пазари – Германия (18,4%), Франция (18,9%) и Обединеното кралство (22,4%) – са близо до средния за Европа показател от 18,3%. За разлика от това, перспективите са по-малко обещаващи в Италия (5,2%), Полша (6,4%) и Испания (8,5%).

Най-големите пазари в абсолютни стойности

Освен динамиката на растеж и пазарните дялове на електрическите автомобили в сравнение с други видове задвижване, интересно е да се види и кои страни представляват най-големите пазари за електрически автомобили в абсолютни стойности.

След като Обединеното кралство изпревари Германия като най-големия пазар на електрически автомобили в Европа през 2024 г., двете страни изглежда отново са си разменили местата на върха. От януари до октомври 2025 г. Германия водеше с 39% увеличение, регистрирайки 434 627 нови BEV, докато бившият лидер, Великобритания, отбеляза 29% ръст до 386 244 бройки.

Франция, която планира да продължи субсидията за закупуване на електрически автомобили през 2026 г., се класира на трето място с 250 418 нови регистрации на BEV.

Лидерът Германия

Проучването на CAM също така разглежда подробно германския пазар на BEV, като включва най-новите данни за нови регистрации от Федералната агенция за автомобилен транспорт, включително данни за ноември. От януари до ноември 2025 г. в Германия са регистрирани 490 368 електрически автомобила – увеличение с 41,3% в сравнение със същия период на миналата година. Делът на BEV от регистрациите на нови леки автомобили се е увеличавал почти непрекъснато през последните 12 месеца, от 14,4% на 22,2%, и е 18,8% след 11 месеца на текущата година. Включително декември, CAM очаква общо 530 000 нови регистрации на BEV за 2025 г. Това би надхвърлило леко предходната рекордна 2023 г., в която бяха регистрирани 524 219 бройки, въпреки че въпросната година беше повлияна от екологичния бонус, който изтече в края на 2023 г.

Следващата година в Германия ще влезе в сила новата схема за стимулиране на електрическите автомобили, предлагаща държавни субсидии за закупуване между 3000 и 5000 евро за BEV, в зависимост от конфигурацията.

Директорът на CAM Щефан Братцел обаче е критичен към този подход: „Макар целенасочената подкрепа за електромобилността в Германия като цяло да има смисъл, планираните стимули за покупка рискуват да създадат само краткотраен бум, с неочаквани ефекти и допълнителни нарушения в остатъчните стойности на употребяваните превозни средства. Вместо да се предлагат скъпи субсидии за покупка, програма за насърчаване на инфраструктурата за зареждане – като например една година безплатно зареждане за частни купувачи на нови или малко употребявани автомобили до определен ценови лимит – би била далеч по-ефективна и устойчива.“

Лидерите по продажби в Германия

Накрая, проучването на CAM сравнява представянето на различни производители на германския пазар на електрически автомобили, въпреки че се анализират само данни от януари до октомври.

Volkswagen Group се очертава като ясен лидер в регистрациите на BEV със 192 498 нови коли – увеличение от 81%. Движещата сила зад този растеж е Škoda, която отбеляза 103% ръст, отчасти благодарение на компактния SUV Elroq, произвеждан от януари и вече слязъл от производствената линия в тираж от 100 000 броя. Делът на групата при BEV се е увеличил от 11,2% на 19,6%.

BMW Group също отбелязва значителен ръст в BEV сегмента, с 51 545 нови регистрации в Германия (+29%), докато Mercedes-Benz отбеляза спад от 2% до 26 976 броя. Очаква се обаче новите електрически модели като изцяло електрическите CLA и GLC скоро да обърнат тази тенденция. Корейските Hyundai и Kia също демонстрират силен растеж на германския BEV пазар.

Източник на статията: electrive.com

електрификация продажби електромобили CAM